Wednesday 13 May 2009

KULIAH 2 - 27 APRIL 2009

Di dalam kuliah ini, saya telah didedahkan mengenai KAJIAN TINDAKAN KOLABORATIF.

Apa yang saya tahu mengenai Kajian Tindakan Kolaboratif..?

~~~ Ialah kajian yang dijalankan secara bersama oleh dua orang atau lebih.
~~~ Kerjasama dijalankan di antara guru-guru dalam bidang yang sama.
~~~ Kerjasama juga boleh dijalankan di antara guru-guru dalam bidang yang pelbagai.

AKTIVITI 1

Di dalam aktiviti ini, saya dikehendaki melakukan refleksi ke atas diri setelah selesai mengikuti PROGRAM BINA INSAN GURU II.....

Apa yang perlu saya tambah baik ke atas diri saya..?

1. Pengurusan masa yang lebih efisien
2. Perlu lebih mendalami ilmu keagamaan

Matlamat penambahbaikan saya secara umum ialah..?

~~ Untuk menjadi seorang insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

Apa sebenarnya objektif penambahbaikan saya..?

1. Supaya dapat menjadi seorang guru yang versatil dan holistik dalam mengharungi cabaran pendidikan era kini.
2. Supaya dapat menjadi seorang yang lebih berdisiplin dengan mematuhi peraturan masa yang ditetapkan oleh diri dan organisasi.

Apakah langkah-langkah yang wajar diambil bagi menambahbaik diri saya..?

1. Merancang aktiviti-aktiviti secara berjadual dan mematuhi perancangan tesebut dengan sebaik mungkin.
2. Membaca lebih banyak buku-buku ilmiah berbentuk keagamaan dan bertanya kepada mereka yang lebih berpengetahuan bagi meningkatkan kefahaman keagamaan dalam diri.

Bagaimana saya ingin memantau perlaksanaan perancangan saya..?

~~ Dengan bantuan rakan-rakan, mereka boleh memberi komen yang membina serta motivasi ekstrinsik dalam memastikan apa yang saya rancang mampu dilaksanakan dengan istiqamah.


AKTIVITI 2

Di dalam aktiviti ini, kumpulan kecil dibentuk yang terdiri daripada pelajar dari kursus yang sama. Kami dikehendaki membincangkan refleksi setelah mengikuti kursus KAEDAH MENGAJAR pada semester lepas.

Masalah:

Komunikasi dua hala antara pelajar dengan guru kurang berkesan. Antara sebab yang dikenalpasti ialah masalah penyebutan perkataan (pronounciation) guru lemah menyebabkan pelajar tidak faham isi pembelajaran yang ingin disampaikan oleh guru.

Matlamat:

Memastikan interaksi antara guru dan pelajar lebih berkesan

Objektif:

Meningkatkan kemahiran sebutan perkataan Bahasa Inggeris guru

Pelan Tindakan:

1. Membeli kamus elektronik atau kamus yang mempunyai simbol bagaimana untuk menyebut
2. Menonton dan mendengar rancangan televisyen atau radio yang menggunakan bahasa Inggeris
3. Berlatih lebih kerap berbahasa Inggeris dengan kawan
4. Tidak malu bertanya kepada orang lain sekiranya tidak tahu menyebut sesuatu perkataan

Pemantauan:

1. Memantau sesi P&P dalam kelas
2. Membuat kaji selidik daripada pelajar
3. Meminta rakan-rakan sekerja menegur/memberi komen tentang penggunaan bahasa Inggeris

Penilaian:

Berdasarkan kepada kefahaman pelajar tentang isi pengajaran

No comments:

Post a Comment